Tijdens de inzamelactie zijn in Glane 48 oude telefoons en tablets ingeleverd. Op basis van het aantal inwoners is dat de hoogste score van alle deelnemende dorpen binnen de gemeente Losser. Een prachtige prestatie waar jullie als dorp trots op mogen zijn.
Dankzij de inzet van inwoners zijn waardevolle grondstoffen behouden gebleven voor hergebruik. Over de hele gemeente Losser zijn in totaal 659 apparaten ingezameld, goed voor onder andere bijna 10 gram goud, 36 gram zilver en ruim 3 kilo koper. Daarnaast heeft de verwerking van de apparaten gezorgd voor ongeveer 222 sociale arbeidsuren bij sociale partners.
Maar misschien nog wel belangrijker: de actie heeft laten zien dat circulariteit heel dichtbij kan zijn. Een oude telefoon uit een lade halen lijkt een kleine stap, maar samen maken zulke acties een groot verschil voor het hergebruik van grondstoffen en het verminderen van elektronisch afval.
Als winnaar ontvangt Glane een inspirerende workshop van NoWa. Deze vindt plaats op:
Wanneer? Maandag 6 juli 2026
Hoe laat? 15:30-17:00 uur
Waar? Raadhuisplein 1, Losser. Meld je aan bij de receptie!
Inwoners die willen deelnemen kunnen zich aanmelden via m.terhorst@losser.nl.